Rabu, 2 Jun 2010

LUAHAN HATI SEORANG RAKAN SEPERJUANGAN

Saya ada terbaca catatan blog Kuantan Agro Enterprise yang meluahkan rasa sedih, marah, geram dan meluat terhadap sebuah syarikat pembekal substrat dan cendawan yang terkemuka di Malaysia.

Kalau sebelum ini saya pernah menegur beberapa 'pengusaha baru' yang tidak mengamalkan amalan penjagaan dan pengurusan rumah cendawan dengan baik selepas membeli substrat dari pembekal, tapi dalam kes ini ia amat bebeza sekali.

En. Arish merupakan seorang pengusaha tanaman cendawan berpengalaman. Beliau mendapatkan bekalan sustrat bertahun-tahun dari beberapa orang pembekal. Namun apa yang berlaku sangat menyedihkan tatkala permintaan bagi cendawan mentah yang meningkat ditambah pula dengan kekurangan stok atau bekalan akibat cuaca panas yang melanda pantai timur. Saya menyelar tindakan pembekal terbabit dan berharap dapat menyelesaikan masalah dengan pelanggan anda ini because he was not your first time customer.

Ikuti kisah En. Arish. Klik pada link Kuantan Agro Enterprise sebagai renungan dan pengajaran buat kita semua.

Pada rakan-rakan yang mempunyai lebihan stok cendawan segar, silalah berhubung dengan beliau kerana di kala ini beliau amat memerlukan stok cendawan bagi memenuhi permintaan pelanggan tetapnya. Insya Allah kalau saya ada stok, saya akan hubungi anda.

Buat En. Arish, kuatkan semangat. Hidup ini kalau tak diuji oleh Allah, maknanya Allah sudah lupakan kita. Jadikan ujian ini sebagai satu titik tolak kepada kejayaan yang lebih besar nanti dan menjadikan kita manusia yang sentiasa bersyukur sama ada dirahmati mahupun diberikan ujian. All d best and good luck.

Tiada ulasan: