Selasa, 1 Jun 2010

LAWATAN PELAJAR DAN GURU

Pada petang 30/4/2010 saya menerima panggilan daripada Ketua Kampung Huma Luas memberitahu bahawa sekumpulan pelajar dan guru seramai 60 orang dari Sekolah Menengah Teknik Pertanian Chenor, akan melawat PPC pada 1/5/2010. Saya juga diminta pihak berkenaan agar dapat memberikan taklimat secara teori dan praktikal kepada kumpulan pelajar terbabit. Bagi tidak menghampakan mereka saya bergegas dari Kuala Lumpur - Kg. Awah pada malam itu juga. Ini merupakan rombongan sekolah yang ke-2 selepas lawatan dari Sekolah Menengah Teknik Pertanian Muar, Johor tahun lalu.


Tepat Jam 9 pagi 1/5/2010, sepertimana yang telah dijanjikan saya bersama-sama isteri dan anak lelaki saya tiba di PPC. Kehadiran saya disambut oleh Pak Awi (Ketua Kampung), beberapa AJK Pengelola Program dan tenaga pengajar sekolah terbabit. Tanpa membuang masa, taklimat pun bermula selama 3 jam. Dengan masa yang amat terhad, segala ilmu yang ada dicurahkan kepada kumpulan generasi muda ini bermula dari mengenali apa itu cendawan, penyediaan bahan, proses pembancuhan, pembungkusan substrat, pengukusan, proses suntikan benih, pemeraman, mengeluarkan hasil, pembungkusan dan labeling. Mereka juga didedahkan dengan latihan amali bagi setiap proses yang diterangkan.

Setiap pelajar yang hadir menunjukkan minat dan tumpuan terhadap apa yang telah diterangkan kepada mereka. Mereka juga banyak bertanyakan soalan untuk menajamkan pemahaman mereka dalam ilmu penghasilan cendawan tiram kelabu ini.

Apa yang istimewanya mereka ini telah didedahkan dengan tips dan rahsia bagaimana untuk menghasilkan cendawan yang lumayan. Tips dan rahsia ini jarang didedahkan kepada sesiapa tetapi saya curahkan kepada mereka dengan ikhlas agar ia dapat digunakan bila pulang ke sekolah nanti apabila saya dimaklumkan bahawa mereka ada menghasilkan sendiri cendawan di sekolah mereka.

Saya berharap agar segala ilmu yang dicurahkan dapat dimanfaatkan sebaik mungkin oleh pelajar-pelajar ini walaupun dalam masa yang terhad.

Segala yang baik datang dari Allah dan segala kesilapan datang dari kelemahan saya sendiri.

Terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan majlis ilmu pada hari tersebut. ini menunjukkan bahawa PPC sudah mula menerima maklum balas positif dari semua pihak. Ini dapat mempromosikan PPC pada masyarakat luar mengenai perniagaan yang kami usahakan. Jasa tuan/puan tak terbalas. Jazakallahu Khoiron Kathiro.

Pada mana-mana pihak yang ingin mengadakan lawatan ke PPC sama ada secara individu ataupun berkumpulan, hendaklah , memaklumkan pada saya di talian 019-3218382 atau e-mailkan ke ijal_mfa@yahoo.com.

Tiada ulasan: